Svenska
|
Årskurs och tidsperiod:
|
Årskurs 1 ht 2013
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
Skolans mål är att varje elev
- Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat
sätt,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med
andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
-Har fått kunskaper om och insikt i det svenska kulturarvet…
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer som språk, bild,
musik, drama.
-kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande,
kommunikation, skapande och lärande.
-tar ett personligt ansvar
för sina studier och sin arbetsmiljö.
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom
undervisningen:
|
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (bild)…
-formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
-läsa och analysera skönlitteratur…
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
Lässtrategier för att förstå en text…
…skapande av text där ord och bild samspelar.
Att skriva på dator och för hand.
Alfabetet …
Samband mellan ljud och bokstav.
Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
…muntligt berättande…
Berättande och poetiska texter för barn från olika tider…
Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och
avslutning.
Arbetssätt och arbetsformer
Du kommer att
läsa böcker som är anpassade till din läsnivå.
Du kommer att
använda lärspel på I-pad, dator och akustiska spel.
Du kommer att
skapa sagor med bilder och text för hand och på dator.
Du kommer att
träna alfabetet med hjälp av I-pad och dator och tillsammans med andra.
Du kommer att
återberätta berättelser i stor och liten grupp.
Du kommer att
lyssna på skönlitterära böcker under högläsning.
Du kommer att
träna dig att skapa en historia med början mitt och slut i till exempel
programmet book-creator.
Du kommer att
träna dig att berätta inför hela klassen.
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att du kan förstå och återberätta en saga eller
historia vi läst.
Kommunikativ förmåga: Att du kan berätta
om din saga du skrivit för andra i stor eller liten grupp. Att du kan parläsa
med någon så att du både lyssnar och läser.
Metakognitiv förmåga: Att du kan se
om en bok är lagom lätt eller svår att läsa för dig. Att du vet vilka
bokstäver du inte är riktigt säker på.
Förmåga att hantera information: Att du kan
alfabetet och kan koppla ljud till bokstav.
Begreppslig förmåga: Att du förstår skillnaden
mellan bokstav och ljud.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar