torsdag 3 oktober 2013

LPP Svenska

Svenska
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 1 ht 2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
Skolans mål är att varje elev
- Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
-Har fått kunskaper om och insikt i det svenska kulturarvet…
-kan använda och ta del av många olika uttrycksformer som språk, bild, musik, drama.
-kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
-tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (bild)…
-formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
-läsa och analysera skönlitteratur…
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Lässtrategier för att förstå en text…
…skapande av text där ord och bild samspelar.
Att skriva på dator och för hand.
Alfabetet …
Samband mellan ljud och bokstav.
Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
…muntligt berättande…
Berättande och poetiska texter för barn från olika tider…
Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning.
Arbetssätt och arbetsformer
Du kommer att läsa böcker som är anpassade till din läsnivå.
Du kommer att använda lärspel på I-pad, dator och akustiska spel.
Du kommer att skapa sagor med bilder och text för hand och på dator.
Du kommer att träna alfabetet med hjälp av I-pad och dator och tillsammans med andra.
Du kommer att återberätta berättelser i stor och liten grupp.
Du kommer att lyssna på skönlitterära böcker under högläsning.
Du kommer att träna dig att skapa en historia med början mitt och slut i till exempel programmet book-creator.
Du kommer att träna dig att berätta inför hela klassen.
 
Kunskapskrav och bedömning
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att du kan förstå och återberätta en saga eller historia vi läst.
 
Kommunikativ förmåga: Att du kan berätta om din saga du skrivit för andra i stor eller liten grupp. Att du kan parläsa med någon så att du både lyssnar och läser.
 
 
Metakognitiv förmåga: Att du kan se om en bok är lagom lätt eller svår att läsa för dig. Att du vet vilka bokstäver du inte är riktigt säker på.
 
Förmåga att hantera information: Att du kan alfabetet och kan koppla ljud till bokstav.
 
Begreppslig förmåga: Att du förstår skillnaden mellan bokstav och ljud.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar