LPP Bild
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
Årskurs 1 ht
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
Skolans mål är att varje elev
-Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på
ett kreativt sätt.
-Kan använda och ta del av olika uttrycksformer
som språk , bild och musik.
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med
andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
|
|
Syfte - ämnesspecifika
förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
|
-Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga metoder.
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (bild)…
|
|
Centralt innehåll och
arbetsformer:
|
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och
naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar…
Du kommer att
-forma figurer I lera för
att beskriva vad du behöver för att må bra (FN, barnkonventionen).
-delta i skapandet av en
kuliss av naturmaterial i litet format.
-delta I skapandet av film
med hjälp av detta.
-besöka konsthallen och se
vad bilder och installationer berättar om en människas liv (Finland under
kriget).
-illustrera en saga med
hjälp av torrpastell på papper. Träna dig att återberätta sagan och genom det
placera din bild vid den händelse där du tycker att den passar in.
-berätta om din sommar med
hjälp av akvarellmålning (vattenfärg).
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att du kan se en bild och beskriva
vad du ser.
Kommunikativ
förmåga: Att du kan samtala om bilder tillsammans med andra. Att du kan
samarbeta med andra i bildarbetet genom att prata om hur ni ska göra er bild.
Metakognitiv
förmåga:
Din förmåga
att se vad bilder vill berätta.
Förmåga att
hantera information:
Att du förstår
vad du ska göra när en bildövning beskrivs
|
måndag 9 december 2013
LPP Bild
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar