måndag 9 december 2013

LPP Samhällsorienterande ämnen


LPP SO
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs ht 1 2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
Skolans mål är att varje elev
-kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
-respekterar andra människors egenvärde.
-kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
-har fått kunskaper om …mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och samhället.
-har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former.
- Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
-reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
-analysera …lokala, nationella och globala samhällsfrågor …
-resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar…
 
 
 
 
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer…
Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller…
Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang..
Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
Religioner och platser för religionsutövning i närområdet.
Några högtider …och berättelser inom kristendom…
Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnens rättigheter i enlighet med konventionen om barns rättigheter.
Hur möten till exempel klassråd, organiseras och genomförs.
Pengars användning och värde…
Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor…
Storleksrelationer… samt rumsliga begrepp, till exempel plats läge och gräns.
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid nutid och framtid.
Du kommer att lyssna på sagor från förr.
Du kommer att diskutera hur vi ska vara mot varandra.
Du kommer att prata om regler i lekar, skola, klassrum, i bussen, på staden och så vidare.
Du kommer att vandra där trafik finns och gå igenom vilka regler som gäller och varför de finns.
Vi kommer att besöka ”Noas ark” och delta i övningar. Du kommer att besöka kyrkan och följa med på vandring med Josef och Maria inför jul.
Du kommer att arbeta med barnkonventionen och delta i skolans FN-dag.
Du kommer att delta i klassråd och klassens representanter deltar i elevråd.
Du kommer att arbeta med att växla pengar.
Du kommer att gå på ”skattjakt” på skolgården med hjälp av en karta.
Du kommer att (rita) titta på kartor av rum.
Du kommer att samtala om tiden med hjälp av begreppen nutid, framtid och dåtid.
 
Kunskapskrav och bedömning
- Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Din förmåga att förstå regler, normer under din skoldag.
Kommunikativ förmåga:
Din förmåga att samtala om barnkonventionen, och andra regler normer som du träffar på under din dag,
Metakognitiv förmåga:
Din förmåga att förstå hur och varför vi har regler och normer.
Din förmåga att använda din kunskap under skoldagen.
Förmåga att hantera information:
Din förmåga att tolka karta över din hemort.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga att beskriva, samtala om hur vi ska vara mot varandra.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar