LPP SO
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
Årskurs ht 1 2013
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
Skolans mål
är att varje elev
-kan göra
och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om
mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt
personliga erfarenheter.
-respekterar
andra människors egenvärde.
-kan leva
sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att
handla också med deras bästa för ögonen.
-har fått
kunskaper om …mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och
samhället.
-har kunskap
om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska
former.
- Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och
nyanserat sätt,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med
andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom
undervisningen:
|
-reflektera över mänskliga rättigheter
samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
-analysera …lokala, nationella och
globala samhällsfrågor …
-resonera och argumentera kring
moraliska frågeställningar och värderingar…
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
Skildringar av livet förr
och nu i barnlitteratur, sånger och filmer…
Livsfrågor med betydelse för
eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller…
Normer och regler i elevens
livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang..
Trafikregler och hur man
beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
Religioner och platser för
religionsutövning i närområdet.
Några högtider …och
berättelser inom kristendom…
Några berättelser ur Bibeln
och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
Grundläggande mänskliga
rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnens rättigheter i
enlighet med konventionen om barns rättigheter.
Hur möten till exempel
klassråd, organiseras och genomförs.
Pengars användning och
värde…
Rumsuppfattning med hjälp av
mentala kartor och fysiska kartor…
Storleksrelationer… samt
rumsliga begrepp, till exempel plats läge och gräns.
Tidslinjer och tidsbegreppen
dåtid nutid och framtid.
Du kommer att lyssna på
sagor från förr.
Du kommer att diskutera hur
vi ska vara mot varandra.
Du kommer att prata om
regler i lekar, skola, klassrum, i bussen, på staden och så vidare.
Du kommer att vandra där
trafik finns och gå igenom vilka regler som gäller och varför de finns.
Vi kommer att besöka ”Noas
ark” och delta i övningar. Du kommer att besöka kyrkan och följa med på
vandring med Josef och Maria inför jul.
Du kommer att arbeta med
barnkonventionen och delta i skolans FN-dag.
Du kommer att delta i
klassråd och klassens representanter deltar i elevråd.
Du kommer att arbeta med att
växla pengar.
Du kommer att gå på
”skattjakt” på skolgården med hjälp av en karta.
Du kommer att (rita) titta
på kartor av rum.
Du kommer att samtala om
tiden med hjälp av begreppen nutid, framtid och dåtid.
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
- Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Din förmåga
att förstå regler, normer under din skoldag.
Kommunikativ förmåga:
Din förmåga
att samtala om barnkonventionen, och andra regler normer som du träffar på
under din dag,
Metakognitiv förmåga:
Din förmåga
att förstå hur och varför vi har regler och normer.
Din förmåga
att använda din kunskap under skoldagen.
Förmåga att hantera information:
Din förmåga
att tolka karta över din hemort.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga
att beskriva, samtala om hur vi ska vara mot varandra.
|
måndag 9 december 2013
LPP Samhällsorienterande ämnen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar