LPP NO
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
Årskurs 1 2013
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
Skolans mål är att varje elev
-visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare
perspektiv.
-kan lösa problem och
omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
--kan lära, utforska och
arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin
egen förmåga.
-har fått kunskaper om och
förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan.
-kan använda modern teknik
som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
|
|
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom
undervisningen:
|
Du ska få möjlighet att utveckla din
förmåga att
-använda biologins begrepp, modeller
och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i
människokroppen, naturen och samhället.
|
|
Centralt innehåll och arbetsformer:
|
Årstidsväxlingar i naturen
och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och
anpassningar till olika årstider.
Människans kroppsdelar,
deras namn och funktion.
Människans upplevelser av
ljus, ljud temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Du kommer att studera
årstidsväxlingar genom att studera och samla tecken på dem. Du kommer att
samla frön och plantera, du kommer att se film om växters livscykler. Du
kommer att studera dina fynd i mikroskop och med dina sinnen.
Du kommer att dokumentera
med hjälp av film eller text och bild.
Du kommer att arbeta med
människokroppen genom att studera fakta med hjälp av programmet Esspresso och
med film.
Du kommer att skapa en egen
kropp i olika material.
Vi kommer att samtala om
kroppen och hur den fungerar med hjälp av idrottstimmarna.
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger
exempel på livscykler hos några djur och växter. Eleven berättar också om
några av människans kroppsdelar och sinnen och diskuterar några faktorer som
påverkar människans hälsa.
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Att förklara skillnaden för kroppen i arbete eller vila. Att förklara hur ”livshjulet”
fungerar för växter.
Kommunikativ
förmåga: Att beskriva så att andra förstår vilka kroppens delar är och varför
vi behöver dom. Du kan beskriva genom att prata, skriva eller göra film.
Metakognitiv
förmåga: Du vet vad som är bra för dig själv och din kropp.
Förmåga att
hantera information: Att du förstår
det du får höra om kroppen och kan skapa en kropp med alla livsviktiga delar
med hjälp av olika material.
Att du förstår
efter att du studerat frön från naturen hur växter sprider sig.
Begreppslig
förmåga:
Att du kan
sätta ord på den kropp och dess delar du skapat till exempel hjärta och
lungor.
|
måndag 9 december 2013
LPP Naturorienterande ämnen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar