måndag 9 december 2013

LPP Naturorienterande ämnen


LPP NO
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 1  2013
 
Övergripande mål från läroplanen:
Skolans mål är att varje elev
-visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
-kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
--kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
-har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan.
-kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
Du ska få möjlighet att utveckla din förmåga att
-använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
Människans upplevelser av ljus, ljud temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Du kommer att studera årstidsväxlingar genom att studera och samla tecken på dem. Du kommer att samla frön och plantera, du kommer att se film om växters livscykler. Du kommer att studera dina fynd i mikroskop och med dina sinnen.
Du kommer att dokumentera med hjälp av film eller text och bild.
Du kommer att arbeta med människokroppen genom att studera fakta med hjälp av programmet Esspresso och med film.
Du kommer att skapa en egen kropp i olika material.
Vi kommer att samtala om kroppen och hur den fungerar med hjälp av idrottstimmarna.
 
Kunskapskrav och bedömning
I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter. Eleven berättar också om några av människans kroppsdelar och sinnen och diskuterar några faktorer som påverkar människans hälsa.
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga: Att förklara skillnaden för kroppen i arbete eller vila. Att förklara hur ”livshjulet” fungerar för växter.
Kommunikativ förmåga: Att beskriva så att andra förstår vilka kroppens delar är och varför vi behöver dom. Du kan beskriva genom att prata, skriva eller göra film.
Metakognitiv förmåga: Du vet vad som är bra för dig själv och din kropp.
 
Förmåga att hantera information:  Att du förstår det du får höra om kroppen och kan skapa en kropp med alla livsviktiga delar med hjälp av olika material.
Att du förstår efter att du studerat frön från naturen hur växter sprider sig.
Begreppslig förmåga:
Att du kan sätta ord på den kropp och dess delar du skapat till exempel hjärta och lungor.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar