måndag 9 december 2013

LPP Idrott och hälsa


LPP Idrott och Hälsa
 
Årskurs och tidsperiod:
Årskurs 1 ht
 
Övergripande mål från läroplanen:
Skolans mål är att varje elev
-respekterar varje människas egenvärde.
-kan samspela i mötet med andra människor…
-har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan…
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
 
Syfte - ämnesspecifika förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
-röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
--förebygga risker vid fysiska aktiviteter…
 
Centralt innehåll och arbetsformer:
Grovmotoriska grundformer till exempel springa, hoppa och klättra.
Enkla lekar och danser och rörelser till musik.
Lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Allemansrättens grunder.
Beskriv också arbetssätt och arbetsformer, dvs. hur ni ska arbeta. Här sker elevmedverkan.
Du kommer att delta i idrott där vi arbetar med lekar, stationer och bollaktiviteter.
Du kommer att leka ute och göra utflykter ut I naturen.
Du kommer att se film och samtala om allemansrätten.
Du kommer att delta i idrottsdagar med bland annat friidrott.
Du kommer att delta i bollekar.
 
Kunskapskrav och bedömning
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Din förmåga att förstå hur man beter sig på ett säkert sätt i idrotten. Din förmåga att förstå allemansrätten.
Kommunikativ förmåga:
Din förmåga att beskriva en övning eller en lek för andra. Din förmåga att samspela i lekar och övningar.
Metakognitiv förmåga:
Din förmåga att förstå varför men ska bete sig på ett säkert sätt under idrotten. Din förmåga att förstå varför vi har allemansrätten och för vad den är bra.
Förmåga att hantera information:
Din förmåga att förstå och genomföra övningar och lekar.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga att på ett förståeligt sätt beskriva lekar och spel.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar