LPP Idrott och Hälsa
|
|
Årskurs och tidsperiod:
|
Årskurs 1 ht
|
|
Övergripande mål från läroplanen:
|
Skolans mål är att varje elev
-respekterar varje människas egenvärde.
-kan samspela i mötet med andra människor…
-har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse
för hälsan…
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med
andra och kan känna tillit till sin egen förmåga…
|
|
Syfte - ämnesspecifika
förmågor som eleverna ska utveckla genom undervisningen:
|
-röra sig allsidigt i olika fysiska
sammanhang.
--förebygga risker vid fysiska
aktiviteter…
|
|
Centralt innehåll och
arbetsformer:
|
Grovmotoriska grundformer till exempel springa, hoppa och klättra.
Enkla lekar och danser och rörelser till musik.
Lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Allemansrättens grunder.
Beskriv också arbetssätt och arbetsformer, dvs. hur ni ska arbeta. Här
sker elevmedverkan.
Du kommer att delta i idrott där vi arbetar med lekar, stationer och
bollaktiviteter.
Du kommer att leka ute och göra
utflykter ut I naturen.
Du kommer att se film och
samtala om allemansrätten.
Du kommer att delta i
idrottsdagar med bland annat friidrott.
Du kommer att delta i
bollekar.
|
|
Kunskapskrav och bedömning
|
Vi kommer att bedöma din:
Analysförmåga:
Din förmåga
att förstå hur man beter sig på ett säkert sätt i idrotten. Din förmåga att
förstå allemansrätten.
Kommunikativ förmåga:
Din förmåga
att beskriva en övning eller en lek för andra. Din förmåga att samspela i
lekar och övningar.
Metakognitiv förmåga:
Din förmåga
att förstå varför men ska bete sig på ett säkert sätt under idrotten. Din
förmåga att förstå varför vi har allemansrätten och för vad den är bra.
Förmåga att hantera
information:
Din förmåga
att förstå och genomföra övningar och lekar.
Begreppslig förmåga:
Din förmåga
att på ett förståeligt sätt beskriva lekar och spel.
|
måndag 9 december 2013
LPP Idrott och hälsa
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar